York - dag 1

Den første dag i York er jo egentlig den anden. Men vi holder lige jernbanemuseet ude af det her regnskab :)

Så første dag i York…

Vi havde en af de tidligere dage set, at der ved Upper Poppleton (som ligger 7 min kørsel fra der, hvor vi bor) var en “Park And Ride” plads. Et rigtig smart koncept, hvor man gratis kan stille sin bil på en stor plads, og så tage en bus ind til det indre York. Og da det indre York er lige så kaotisk som mange af de andre byer vi er stødt på, var chaufføren en meget stor fan af denne løsning. Oven i købet kostede det ikke alverden. Perfekt!

Vi blev sat af nede ved centralstationen, hvor vi havde set, at Hop-On-Hop-Off-bussen havde en holdeplads. Og så tog vi en runde med den. Der var oven i købet en rigtig god guide med. Ganske fortræffeligt.

Vi fik stille og roligt sat geografien i York på plads, og fik set en pæn del af de steder “man skal se”.

Efter endt køretur snuppede vi en Pizza til frokost. Og så foregik resten af dagen til fods, indtil vi skulle med bussen retur til bilen.

Vi gik igennem Museum Gardens, der er en meget benyttet park på sådan en solskinsdag, og på vejen var vi omkring de sørgelige rester af St. Mary’s Abbey, der var et søsterkloster til det, vi så ude i Whitby i går.

Fra haven gik vi ud til Museums Square, hvor den venlige guide fra busturen havde gjort opmærksom på, at man der ganske let kunne komme op på Yorks bymur og gå, og at dette stykke endte lige henne ved York Minster (domkirken), der var næste stop på vores tur. Nogen gange må ting gerne passe fint sammen!

Vi indløste billet til kirken (en ikke billig affære), og vi kan nu besøge så ofte vi lyster det næste år. Vi forventer ikke at bruge dette tilbud alverden.

Kirken var stor, og fyldt med de ting, sådan en nu er fyldt med. Store og meget imponerende mosaikvinduer, orgel, korsektion efter engelsk model, og så en hulens masse døde mennesker i mere eller mindre pompøse gravsteder. Men imponerende er det, og det faktum, at det er bygget fra midt 1300-tallet til midt 1400-tallet kan godt imponere os. Det er en stor opgave, med de værktøjer man havde til rådighed dengang.

Efter besøget i York Minster gik vi lidt rundt for lige at finde os selv og noget vand vi kunne drikke. Og pludselig var vi i Shambles, der er en gammel handelsgade fra middelalderen. Tænk Diagon Alley fra Harry Potter. Så har man en meget god idé om, hvordan den gade ser ud. Og i den ene ende har der sørme samlet sig nogle butikker, der sælger merchandise fra Harry Potter universet. Hvis ellers man kan sparke sig vej for kinesere…

Med York Minster, Museum Gardens og Shambles krydset af på listen af ting, vi gerne vil se, inden vi skal hjem til Danmark, gik vi i M&S og købte lidt aftensmad, og så fandt vi bussen tilbage. Godt ømme i fusserne, og meget varme efter endnu en sommerdag i England. Dem løber vi dog tør for i morgen, hvor der er lovet en smule regn. Så i morgen skal vi på museum(er) inden i York. Så er vi da i tørvejr det meste af tiden.