Locomotion

Og her gik vi og troede, at vi havde set jernbanemuseet. Og det havde vi sådan set også. Hvad vi ikke lige vidste var, at der er en lokation mere. Nemlig i Shildon, der ligger ca. en times kørsel fra York. Denne by er skudt op omkring det, der i sin tid hed Shildon Works, hvor der gennem mange år var en flittig produktion af godsvogne til de engelske jernbaner. Lukkedede vogn, ladvogne og alle mulige forskellige specialvogne til kul, kaolin (der bruges til porcelæn), metal og meget andet.

Som med så meget andet, så er der ikke rigtig brug for specialproduktioner mere, da gods i dag i højere og højere grad transporteres i standardvogne, så de kan skubbes rundt i hele Europa. Og disse produceres ikke i Shildon. Så fabrikken måtte lukke.

Men så er der plads til et jernbanemuseum!

Stedet hører stadig ind under den hat, der udgøres af det britiske jernbanemuseum, og samlingerne her og i York kurateres og vises som et sammenhængende hele. Men hvor York har meget fokus på de store spektakulære lokomotiver, så har man i Shildon et større fokus på alt det, der ruller efter lokomotiverne. Ganske naturligt, når nu man husker, hvad der blev produceret.

Men der er også blevet plads til lokomotiver. Bla. et par af de store diesellokomotiver (Jens savler stadig) og en del mindre lokomotiver til rangering og til kørsel på sidestrækninger, hvor det ikke skal gå så stærkt.

Og som en bonus, så holdt Flying Scotsman ude foran, og kunne besigtiges og fotograferes. Dette lokomotiv er i tognørdkredse (og måske ligefrem udenfor) ret kendt. Det - og de andre lokomotiver i samme klasse - blev lavet til at køre eksprespassagertog fra London op til Edinburgh. Det var denne linje hvor man flere gange slog hastighedsrekorder. Flying Scotsman er således det første damptog, der kom over 100 mph på denne strækning. Hvilket dog blev overgået af Mallard, som vi så i York i starten af ugen.

Egentlig så bruges betegnelsen Flying Scotsman om ruten fra London Kings Cross til Edinburgh. Man valgte så at navngive dette lokomotiv efter ruten.

Flying Scotsman er stadig operationel, og har lov til at køre på de engelske hovedstrækninger. Så hvis man har penge nok, kan man leje den sammen med en række fine vogne fra Pullman.

Alt i alt nogen meget fine samlinger, der blev nydt i fulde drag. Og så var den en time i bilen frem og tilbage, hvor der var tid til at kigge på landskabet, snakke og ellers bare slappe af.

I morgen skal vi tilbage til York og se nogen af de ting, vi ikke nåede i går. Og så er der haver de sidste to dage. Og så skal vi hjem Møllersmindevej og slappe af og fordøje.

Forrige
Forrige

Breezy Knees Gardens

Næste
Næste

York - dag 1